Matkailuopiskelijoiden blogi

Riverian Niskalan yksikön matkailuopiskelijat kirjoittavat matkailusta ja kv-vaihdoistaan kuulumisiaan tässä blogissa. Tervetuloa lukemaan!

torstai 4. syyskuuta 2014

Segmentointia


Aloitimme segmentoinnin opiskelun. Se tarkoittaa pähkinänkuoressa kokonaismarkkinoinnin ryhmittelyä ja jakamista eri ryhmiin, jotka erottuvat toisistaan tarpeeksi hyvin. Asiakkailla on erilaiset perusteet tekemilleen ostopäätöksilleen. Sen takia asiakasryhmille kannattaa markkinoida eri tavalla, eli kohdistamalla ja eriyttämällä (differoimalla), jolloin siitä tulee tehokkaampaa.(http://www.aedu.sakky.fi/opinnet/markkinointi/1segment.htm.)

Asiakkaat voidaan jakaa monin eri tavoin segmentteihin. Lohkomisperusteet eli segmentointikriteerit jaetaan koviin ja pehmeisiin. Kovia perusteita ovat esimerkiksi ikä, sukupuoli, uskonto ja tulot. Pehmeät segmentointiperusteet ovat muuttuvia ja valinnaisempia, kuten elämäntyyli, persoonallisuus ja arvot. (Lahtinen & Isoviita: Markkinoinnin perusteet s. 34.)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti